vrijdag 17 september 2010

Jona geeft



“Als je naar bergen kijkt, zie je de geschiedenis van de aarde”

Wie? Jona (27)
Woont? Lange Distelstraat, Disteldorp
Dagelijkse bezigheid? Werken als freelance journalist, lezen en cultuur snuiven, met vrienden eten en wijntjes drinken, in de tuin wroeten, klimmen en fietsen, reizen
Krijgt? Niets
Geeft? Een steen

Wat bracht je naar Noord?
Het buitengevoel, vlakbij het centrum. Mijn vriend en ik houden van oud en gezellig en willen niet te duur wonen. Disteldorp is geweldig. Minihuisjes met voor- en achtertuin waar je ’s avonds krekels hoort en waar je een biertje drinkt met de buren. Een soort vakantie in de stad.

Is het contact tussen buren in Disteldorp niet juist enorm afgenomen?
Klopt. Vroeger schijnen mensen hier nog veel meer samen geleefd te hebben, maar in Disteldorp is nog altijd meer onderling contact dan in de Van der Pekbuurt.

Wat geef je weg?
Een steen, die ik gevonden heb in de woestijn van Australië. Als ik reis – waar ik gek op ben – vergeet ik soms even om naar het uitzicht te kijken omdat ik vaak dromerig naar de grond speur, op zoek naar bijzondere exemplaren. Niet dat ik er verstand van heb. Voor mij moeten ze vooral mooi zijn. Deze is oorspronkelijk wit, maar door het stof is hij een beetje op verroest ijzer gaan lijken. Hij heeft de typische rode kleur van het zand in verre, tropische landen. Voor mij is die steen een herinnering, net als een foto.

Wat zegt dit ding over jou?
Als kind was ik al heel erg geïmponeerd door bergen, door de enorme massa’s steen die door de aarde omhoog zijn geduwd. Als je naar bergen kijkt, zie je de geschiedenis van de aarde. Ik vind de wereld een hele mooie plek, en ik heb veel ontzag voor de natuur. Zo’n steen, het is moeilijk uit te leggen, het is voor mij iets dierbaars. Ik vind het fijn om een steen vast te houden, er naar te kijken en hem te bewonderen. Het werkt ontspannend. Ik heb niet voor niets beeldhouwen gestudeerd, want ik houd van mooie dingen, vooral als ik ze zelf aan mag raken. Ook vind ik het trouwens leuk om op stenen te klauteren: ik doe aan rotsklimmen.

Waarom wil je deze steen weggeven?
Deze steen symboliseert voor mij dat je niet veel nodig hebt om te genieten, haha. Zelfs een brok steen is genoeg!

Tot slot, heb je nog een boodschap voor je buren?
De belangrijkste les die ik geleerd heb tijdens mijn reizen, is dat vreemde mensen altijd veel meer op me lijken dan ik dacht. Ook al komen ze uit een andere cultuur en wonen ze aan de andere kant van de aardbol, ze hebben net als wij verdriet, zijn boos, of verliefd. Die gevoelens zijn overal ter wereld hetzelfde. Als je dat in je achterhoofd houdt, ook bij vreemde vogels die in je eigen buurt komen wonen, heb je meer respect voor anderen, denk ik.