vrijdag 29 oktober 2010

Christa geeft... het allerlaatste ruilvoorwerp



“De ontmanteling van de Antillen, en het verdwijnen van de gulden is voor mij een afscheid, maar ook een nieuw begin” 

Wie? Christa (40)
Woont? Bundlaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? journaliste bij SME Omroep, moeder van Baruch (2) en Lior (9 maanden), “ik houd heel erg van lezen, schilderen en dichten, maar daar heb ik als moeder alleen nu even minder tijd voor”
Krijgt? Flyers voor SOS Pakistan van Arin
Geeft? Een Antilliaanse gulden

Je woonde mooi, in het centrum, waarom ben je naar Overhoeks verhuisd?
Toen ik zwanger was van mijn tweede, werd mijn woning aan de Marnixstraat echt te klein. Dit huis was het laatste waar ik voor mijn bevalling wilde gaan kijken. Ik was nummer veertien op de lijst, ik dacht: ik zie wel wat het wordt. Op een zaterdag was de bezichtiging en twee weken later had ik een contract! Ik kan nu wel zien dat ik zwanger was trouwens, want de kléuren die ik heb uitgezocht voor de keuken, vreselijk!

Trok Amsterdam-Noord je aan?
Ik had geen enkele binding of associatie met Noord, ik was er in mijn hele leven misschien drie keer geweest. Het was eigenlijk best een cultuurshock, moet ik bekennen. Je ziet hier grote verschillen tussen arm en rijk. Alles is ver en afgelegen. En dat dorpse, daar ben ik niet aan gewend. Maar ik heb wel heel leuk contact met de buren. Het is hier mensvriendelijker. In het centrum leeft iedereen langs elkaar heen.

Dit is een spannend moment, je bent de allerlaatste deelnemer... Wat geef je weg?
Een Antilliaanse gulden, in verband met 10-10-’10, oftewel de dag dat de Nederlandse Antillen worden ontmanteld. Curacao wordt een zelfstandig land binnen het Nederlandse Koninkrijk. Het is een gek gevoel dat het land waar ik geboren ben verdwijnt, net als het muntgeld. Het is mooi om mee te maken.

Wat betekent deze historische gebeurtenis voor jou persoonlijk?
Tja. Ik ben daar geboren en getogen, maar ik woon hier, en weet nog niet zo goed wat de consequenties zijn. Of ik zomaar terug kan naar mijn familie, naar de boerderij van mijn oma op Bonaire, dat straks een provincie van Nederland wordt. Ik weet niet wat de toekomst ons brengt. Het verdwijnen van de Antillen en de Antilliaanse gulden, is voor mij een afscheid, maar ook een nieuw begin.

Je hoort hier niet erg veel over 10-10-‘10...
Klopt, in tegenstelling tot de Antillen, waar het ’t gesprek van de dag is. Ik vind het wel jammer dat de Nederlandse media zo weinig aandacht heeft voor wat zich daar afspeelt. Je ziet alleen maar in het nieuws als er weer eens twee Antillianen zijn die elkaar hebben neergestoken. Maar veel Nederlanders weten niet dat de Antillen ontmanteld worden.

Waarom wil je dit aan je buren geven?
Het leek me een leuk statement. Niet alleen de Van der Pekbuurt is heel kleurrijk, met Turken, Marokkanen en Surinamers. Ook in Overhoeks wonen heel diverse mensen. Ik ben Antilliaanse, mijn buurvrouw komt uit Kroatië. Ik hoop dat de verloedering in de Van der Pekbuurt minder wordt, net als het aantal inbraken, maar de diversiteit, die mag blijven. Jonge gezinnen, kunstenaars, kleurrijke mensen, dat vind ik mooi.