donderdag 23 september 2010

Like geeft



“Mijn vriend is in courgettestaking gegaan”

Wie? Like (30)
Woont? Magnoliastraat, Van der Pekbuurt
Dagelijkse bezigheid? schrijft proefschrift over de evolutie van eiwitnetwerken, is een dag per week thuis bij zoontje Oscar (9 maanden), werkt in de moestuin, had ook veel andere hobby’s, zoals duiken en vinzwemmen, maar ‘is nu te druk’
Krijgt? Een snoeppot van Irmgard en een schelp van Eliante (“wat mooi!”)
Geeft? Een zelfgekweekte courgette

Wat bracht je naar Noord?
We wilden van Utrecht terug naar Amsterdam. Noord was een van de weinige plekken waar een we een ruime woning konden huren, en mijn vriend heeft ook wel iets met Noord. Zijn familie had een aantal scheepswerven hier, en een hele grote villa aan de Nieuwendammerdijk. Wel grappig: ik kom uit een hele arme familie in Oost-Groningen. Als we in de middeleeuwen hadden geleefd, had mijn vriend zijn paard waarschijnlijk op me laten poepen. We hebben al vanaf mijn zestiende een relatie met elkaar, dus ik was hier ook al vaker geweest. Dan pakten we het pontje achter het station en gingen we een takkeneind wandelen door Noord, helemaal naar Durgerdam, via Schellingwoude.

Wat geef je weg?
Een courgette, met liefde gekweekt, uit mijn moestuin aan de Bongerd. Dit is mijn tweede moestuin en ik leer steeds meer. Hoewel mijn Marokkaanse buurmannen soms nog hoofdschuddend naar me staan te kijken, haha! Zij hebben me geleerd om een soort dammetje om je courgetteplant te maken, waardoor je ze heel effectief water kunt geven. Dat resulteerde in een soort courgettetsunami in mijn tuin. Mijn vriend is in courgettestaking gegaan, hij kan ze niet meer zien. Ik deel ze uit aan iedereen, aan mijn buurvrouwen bijvoorbeeld, als ze met de katten langswandelen.

Je geeft groenvoer, wat zegt dat over jou?
Ik ben vegetariër, al sinds mijn veertiende. En ik wilde altijd al een moestuin, om groentes te leren kweken. Ook om aan mijn zoontje te laten zien hoe een plant eruit ziet en hoe hij groeit. Weten hoe je je eigen groenten kweekt vind ik toch een van de basisvaardigheden, net als zwemmen, rennen en fietsen. Dat je voor jezelf kunt zorgen, mocht de maatschappij instorten. En natuurlijk is het milieuvriendelijker om met de fiets groenten uit je moestuin te halen, dan met een vrachtauto uit Italië, zoals supermarkten doen.

Wat vind je het fijnst aan je moestuin?
Lekker buiten zijn, ook als het regent. En het is een mooi gevoel om een paar uur hard te werken, je om te draaien en het resultaat te zien. Of dat je terug komt na een paar dagen en dat je ziet hoeveel courgettes je ineens hebt. Mijn werk als onderzoeker aan de universiteit is heel abstract, wetenschappers zien vaak niet echt concrete resultaten.

Tot slot, heb je nog een wens voor je buren?
Mijn wens is dat ze het een beetje netjes houden. Er wonen hier prima mensen, maar er wordt wel overal afval neergeflikkerd. Wat dat betreft is het nogal verpauperd, deze wijk. En ik zou willen dat er meer voorzieningen komen, winkels waar je lekker eten kunt kopen, ook voor vegetariërs.