woensdag 27 oktober 2010

Björn geeft



“Stadshoning is veel zuiverder dan honing van het platteland” 

Wie? Björn (30)
Woont? Bundlaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? Freelancen voor Partizan Publik (een ideeënbureau in Noord), heeft een volkstuin en samen met vrienden drie bijenvolkeren.
Krijgt? Zelfgebreide sloffen van Nesrin
Geeft? Zelfgeslingerde honing

Je woont nu drie jaar in Noord, bevalt het?
Zeker. Ik zou hier zo zonder twijfel een huis kopen. Je hebt hier hele toffe woningen op hele toffe locaties. En het is een heel landelijk stadsdeel. Mijn dochter gaat naar de crèche op de Stadshoeve in Waterland. Dat is ontzettend leuk voor kinderen. Ze hebben er allemaal regenlaarzen en -jassen en zes koeien die ze mogen voeren. Als ik mijn dochter ophaal is ze vaak helemaal smerig van het buitenspelen. Noord is het beste van twee werelden: vlakbij de stad en toch ruimte, groen en relatieve rust.

Hoe ben je hier terecht gekomen? 
Ik ben stadssocioloog en vond Noord altijd al wel interessant. Dit stadsdeel is altijd een proeftuin geweest voor allerlei stedenbouwkundige experimenten. Maar verder zijn mijn vriendin en ik hier vooral om een praktische reden gaan wonen. We verwachtten een kind en hier kun je nog een groot huis met een tuin vinden voor relatief weinig geld. We wisten trouwens wel dat hier vanalles in opkomst was, maar dat het zo’n divers stadsdeel was? Het is eigenlijk nog interessanter dan we dachten!

Wat geef je weg? 
Een potje zelfgemaakte honing, vers geslingerd, vorige week. Slingeren is wat je moet doen om de honing uit de raten te halen. Ik ben kort geleden met een paar vrienden en collega’s begonnen met imkeren. We hebben drie bijenvolkeren bij de volkstuinen richting Durgerdam. Daar zit imkervereniging Waterland, waar we een cursus gevolgd hebben om het te leren. Het is soms best veel werk om bijenkolonies te onderhouden, daarom doen we het met zijn vieren. Zo kunnen we het werk en de bijen beter combineren, haha.

Wat trok je zo aan de bijen?
Misschien heb je wel eens gehoord van de ‘collony collaps disorder’? Op dit moment sterven de bijen overal ter wereld in hard tempo uit. Dat is rampzalig, want bijen zijn verantwoordelijk voor zestig procent van de natuurlijke bestuiving van planten. Einstein heeft wel eens gezegd dat zonder bijen, de wereld in vier jaar vergaat. Ik had al een volkstuin in Noord en heb voor mijn werk veel nagedacht over hoe je natuur in een stedelijke omgeving kunt integreren. Bijen houden in de stad vind ik een mooie manier. En trouwens, wist je dat stadshoning veel zuiverder is dan die van het platteland? Dat komt omdat de planten in de stad niet worden bespoten met pesticiden, zoals bij veel landbouwgewassen gebeurt. Dus honing uit de stad is eigenlijk veel gezonder!