dinsdag 26 oktober 2010

Nesrin geeft



“Bijna alle Turkse vrouwen haken ‘s avonds bij de tv” 

Wie? Nesrin (35)
Woont? Van der Pekstraat, vd Pekbuurt
Dagelijkse bezigheid? Voor 10-jarige zoon en 16-jarige dochter zorgen, haken en breien “en heel veel formulieren invullen. Dat is Nederland, elke week krijg je weer papierwerk”
Krijgt? Een verhalenboek van David
Geeft? Zelfgebreide sloffen

Je woont al in Noord sinds je tweede… Wat bracht je ouders uit Turkije naar Nederland?
Mijn vader is in 1968 naar Nederland gekomen om te gaan werken in de metaalfabriek in Haarlem. Zijn broer heeft toen een huis gekocht in die stad, maar mijn vader wilde per se in Amsterdam wonen. Hij is toen gewoon in een huis gaan wonen dat leegstond. Hoe heet dat nog maar? Ja, gekraakt! Met zes kinderen zat hij in een gekraakt huis. Hij had heel weinig geld, heel veel meubels kwamen van straat. Maar tegenwoordig huren mijn ouders gewoon. Ze zijn vaak verhuisd hoor, hier in Noord. Wel een keer of vijf. Elke keer moest er weer iets gerenoveerd of gesloopt worden.

Is Noord erg veranderd? 
Ja, enorm. Toen we hier kwamen waren er bijna geen Turken. We kende maar twee andere Turkse gezinnen in de wijk. Maar we hadden dan ook veel meer contact met de Nederlanders. Ik zat altijd bij mijn Nederlandse buurvrouw, ik wilde er niet meer weg. Ze had geen kinderen, dus ze verwende me altijd. Ik vind de Van der Pekbuurt minder leuk geworden. Er is minder contact onderling, je fiets wordt voor je deur gejat door een 13-jarige en kinderen hier, die zijn slecht. Ze vechten veel te veel met elkaar.

Wil je weg?
Ik wil wel een andere woning, maar ik weet nog niet waar. Ymere heeft me een flat in Overhoeks aangeboden, maar ik vond het te duur, omdat je ook de garage moet betalen. Misschien gaan we naar IJburg, wie weet. Ik ben al twee jaar aan het kijken maar heb nog niets gevonden. Ik ben veel te kritisch, haha!

Wat geef je aan je buren?
Zelfgebreide sloffen van mijn nicht. Haken en breien is mijn grote hobby. Kijk, deze handdoekrandjes heb ik gemaakt. En deze wc-mat voor als ik een nieuwe woning vind. Ik ben nog bezig met een badmat, ook in felblauw, want ik wil mijn hele badkamer blauw maken. Ik heb ook al een wc-bril met dolfijnen gekocht.

Van wie heb je zo goed leren breien en haken?
In de Turkse cultuur doen heel veel vrouwen dat, het is normaal. Het valt me wel op dat Nederlandse vrouwen niet haken, alleen hele oude vrouwen. Maar bijvoorbeeld Marokkaanse vrouwen ook niet. Die naaien alleen kleding. Als ik dit meeneem naar de speeltuin vragen ze altijd hoe ik dit gemaakt heb. Bij ons doet iedereen het. Turkse vriendinnen, mijn zus en mijn schoonzus: ’s avonds kijken ze tv en haken ze. Je zou het ook eens moeten doen! Het is goed voor je gezondheid, want het neemt je stress weg.