maandag 25 oktober 2010

David geeft



“Ik kreeg het van mijn adoptieopa Henk. Hij woont nu in de hemel” 

Wie? David (7)
Woont? Bundlaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? naar school gaan, buiten spelen, tv kijken, computerspelletjes spelen “en voetballen in de avond, dat is de beste tijd!”
Krijgt? Een riem van Karin
Geeft? Een verhalenboek

Woon je al lang in Noord?
Ja, ik ben geboren in de Van der Pekbuurt. Bij de grote speeltuin op het Lupineplein, daar is een huis met blaadjes, daar ben ik geboren. Of eigenlijk ben ik in het BovenIJ Ziekenhuis geboren, maar bij de blaadjes woonden we altijd.

En nu ben je verhuisd naar Overhoeks. Vind je het leuk hier? 
In het begin was er niks aan, maar nu wel. Toen we hier voor het eerst waren, hadden we alleen twee koekjes, verder niets. Nu heb ik een tv, een computer, dingen in mijn kamer. En ik ga vaak buiten spelen. Om de hoek heb je een mini-speeltuin en bij het bouwterrein is het heel spannend. Daar kun je over randjes heen lopen en dan springen. Eerst durfde ik niet, maar nu wel. Ik ben nog nooit gevallen.

Ken je al veel kinderen?
Ja. Hier tegenover woont Christel, daarnaast Merlijn, daaronder Leyla, daaronder Rosalie, daar onder Monira, daaronder Horatio. Op iedere verdieping ken ik wel mensen.

Wat geef je weg?
Dit boek ‘Ken je Pluche?’. Ik vond het een leuk boek, voor als je niet kan slapen. Je zoekt het verhaaltje van de dag op, vandaag 14 september, en dan kun je erin lezen over de hond Pluche.

Van wie heb jij het gekregen?
Van mijn adoptieopa Henk. Hij was 71 en woonde in de Van der Pekbuurt, maar nu woont hij daar niet meer. Nu woont hij in de hemel. Hij was een heel lief iemand. Maar mijn oma leeft nog wel, hoor. Ze woont aan de Wingerdweg.

Wat is dat, een adoptieopa?
Nou, dat is een opa die geen kleinkinderen heeft, die kan dan iemand adopteren.

Houd je erg van lezen?
Best wel. Op school vind ik gym het leukste, en daarna buitenspelen en daarna lezen, dan aardrijkskunde, dan geschiedenis en dan pas taal.

Waarom geef je dit boek weg? 
Omdat ik vind dat andere mensen ook eens wat lol moeten hebben. Aan het eind van het boek staan leuke verhaaltjes.

Wil je nog iets zeggen tegen je oude buren in de Van der Pek? 
Ik hoop dat ze nog veel plezier hebben zonder mij.