zaterdag 23 oktober 2010

Karin geeft



“Sinds ik minder geld heb vind ik gek genoeg heel vaak mooie spullen op straat”

Wie? Karin (42)
Woont? Van der Pekstraat, vdPekbuurt
Dagelijkse bezigheid? zorgen voor haar zoontje Luca (1,5)
Krijgt? Een vaas van Klaas
Geeft? Een riem

Hoe ben je de Van der Pekbuurt in Amsterdam- Noord terecht gekomen?
Dat is best een lang verhaal. De korte versie: voordat ik naar Noord kwam, woonde ik in Amsterdam-West in een huis van iemand anders. Ik betaalde netjes mijn huur, maar de eigenaar van het huis had dat niet gedaan. Daarom moest ik mijn huis uit, toen ik acht maanden zwanger was van mijn zoontje. Gelukkig kon ik hier in Noord in Rosaburgh terecht, een huis speciaal voor alleenstaande moeders. Toen ik deze wijk eenmaal een beetje had leren kennen, kreeg ik hier met voorrang een mooie woning voor mezelf, waar ik nog steeds heel blij mee ben.

Je ouders hadden een café in Friesland, je hebt de wereld rondgereisd, je had een eigen café... en nu ben je een alleenstaande moeder op je 42e? Hoe kan dat?
Ja, het is raar gelopen in mijn leven... Vroeger had ik een koophuis, een café, een auto, een hond en een man, maar nu heb ik niet veel meer. Ik ben geen slachtoffer, hoor! Maar ik was het eigenlijk wel, van mijn ex-man. We werkten allebei in de horeca, hij is aan de drugs geraakt. Het is heel erg, hoe onze relatie uit mijn handen is gegleden, tot huiselijk geweld aan toe. Vervolgens ben ik mijn eigen zaak kwijtgeraakt. Ik heb geleefd van een daklozenuitkering. Maar het gaat nu weer de goede kant op. Ik ben heel gelukkig met mijn prachtige zoontje Luca. En ik ben ontzettend blij dat ik zelf niet van het rechte pad ben geraakt. Het einde van de tunnel is in zicht. Ik betaal mijn schulden af. Als Luca naar school gaat, kan ik weer werken.

Wat geef je aan je buurman of -vrouw?
Deze riem, die ik op straat heb gevonden op de Albert Cuypmarkt. Sinds ik minder geld heb vind ik gek genoeg heel vaak hele mooie spullen op straat. Ik vind soms statiegeldflessen waar ik bij de supermarkt nog geld voor kan krijgen, die neem ik zelfs mee naar huis. En ik heb deze riem gevonden, en laatst een mooie tas. Ik krijg ook veel dingen. Groenten en rijst bij de voedselbank voor mijn zoontje. Heel fijn.

Vind je dat je in een leuke buurt woont?
Ik vind het junkgehalte wel hoog, maar verder is het hier prima. Er wonen hier mensen uit allerlei landen en dat vind ik gezellig. Met mijn Turkse buurvrouw heb ik leuk contact, we kletsen altijd vanaf ons balkon en ik krijg vaak eten van haar. Ik heb vroeger veel gereisd en ben speciaal naar Amsterdam gekomen omdat hier mensen wonen uit zoveel verschillende landen. Toen ik hier kwam wonen wel 112 verschillende nationaliteiten, en inmiddels zijn dat er wel zo’n 127... Ik ben eigenlijk helemaal gek op Amsterdam, ik wil hier nooit meer weg.