vrijdag 1 oktober 2010

Frouwkje geeft



“Het strand inspireerde me om met visdraad, kralen en schelpjes armbanden en kettingen te breien”

Wie? Frouwkje (30)
Woont? Kromme Distelstraat, Disteldorp
Dagelijkse bezigheid? Kunstprojecten, sieraden maken, in de horeca werken, lezen, wandelen in het park met hond Joris: “daarbij ontmoet ik trouwens heel veel mensen uit Noord”
Krijgt? Een boekje van Hubert
Geeft? Een zelfgemaakte armband

Wat bracht je naar Noord?
Hiervoor heb ik met mijn voormalige vriend op de Wallen gewoond, in een superleuk huisje, maar wel in het drukste deel van de stad. Toen we daar genoeg van kregen, zagen we op een avond op Markplaats.nl dat er een ‘pittoresk huisje in Disteldorp, Noord’ te huur stond. Het zag er zo mooi uit, we dachten gelijk: dit is het, zó willen we wonen. Klein, oer-Hollands, met tuin. We waren wel nieuwsgierig naar ‘de overkant’ van het IJ. In de Marktplaats-advertentie stond heel terecht: elke keer dat je met de pont de drukke stad verlaat, voelt het alsof je op vakantie gaat. Gelukkig hebben we het huisje gekregen, en inmiddels huur ik ook een tijdelijk atelier van Ymere in een woning aan de Distelweg. Ik zoek trouwens nog een huisje voor mezelf in het stadsdeel. Ik wil hier voorlopig niet meer weg!

Wat doe je eigenlijk met het atelier?
Ik ben hier bezig met het uitdenken en opzetten van kunstprojecten, waarbij ik vooral werk met fotografie en video. Daarnaast ontwikkel ik een sieradenlijn en staan al mijn dierbare bezittingen hier: kunstboeken, mijn archieven. Hier voel ik me echt het meest thuis.

Wat geef je weg?
Een armband die ik zelf gemaakt heb en die ik veel gedragen heb. Het is het allereerste sieraad uit de collectie KnitBySmit waar ik nu aan werk, een lijn die ik bedacht heb toen ik een tijd op Curacao verbleef. Op het strand zag ik daar aangespoeld visdraad en visnetten, waar van alles in bleef hangen. Dat inspireerde me om met visdraad, kralen, steentjes en schelpjes allerlei armbanden en kettingen te gaan breien.

Wat zegt dit ding over jou?
Dat ik creatief ben. En de sieraden staan voor mij wel symbool voor het verbinden van verhalen. De steentjes en kraaltjes die ik gebruik komen overal vandaan, alles heeft voor mij een betekenis. Ik vind het mooi om dat door te geven. Verder zegt het natuurlijk iets over mijn smaak. Ik houd van sieraden, daarmee maak ik een vrouw van mezelf. Niet met make-up, maar met bijzondere kleding, waar een sieraad echt iets aan toe kan voegen. Ik vind het mooie van deze techniek dat ik er speelse en luchtige sieraden van kan maken, die je op verschillende manieren kunt dragen. Ik wil mensen uitdagen om zelf ook meer hun fantasie te gebruiken.

Is er een speciale reden dat je het aan een buurman of -vrouw geeft?
In het begin werd er door sommige mensen wel een beetje achterdochtig gereageerd op mij als kunstenaar. Ik was een van de eerste kunstenaars die een goedkoop atelier van Ymere huurt. Het is denk ik goed om te laten zien wat ik doe. Ik wil zelf mijn buren ook graag leren kennen. Het is fijn als je weet wie er naast je woont of werkt.