zondag 3 oktober 2010

Pascal geeft



“Geuren kunnen je terugbrengen naar een bepaalde plek, ver weg” 

Wie? Pascal (36)
Woont? Spadinalaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? Geeft als consultant advies aan bedrijven over klantcontacten: “Ik vind de afwisseling leuk en heb iets met contacten leggen”
Krijgt? Een zelfgemaakte armband van Frouwkje
Geeft? Wierrook uit India

Waarom ben je van Bos en Lommer naar Overhoeks verhuisd?
Na acht jaar in Amsterdam-West was het tijd voor een volgende stap. Voor mijn vrouw en ik was het echt een droom om hier te komen wonen, de waterkant van het IJ trok ons heel erg aan. En we hebben twee keer zo veel ruimte nu. Het voelt als de hoofdprijs.

Heb je iets speciaals met het stadsdeel?
Ik kwam hier al best regelmatig voordat ik hier woonde. Vanaf West ben je zo met het pontje bij de IJkantine op de NDSM-werf. Daar heb je natuurlijk al jaren festivals, waar we ook wel eens heen gingen. Het leuke aan Noord vind ik het vrije, het creatieve, de diversiteit aan mensen. Ook valt het me op dat je op de pont heel snel een praatje met mensen maakt. Ik heb het idee dat Noorderling en mondiger zijn, ook de oudere mensen.

Wat geef je weg?
Een kistje waar je wierook in kunt afsteken, samen met wierookstokjes. Beide heb ik in India gekocht, op de eerste grote reis die mijn vrouw en ik gemaakt hebben samen, na ons afstuderen in Maastricht. We zijn acht weken door het zuiden getrokken met het openbaar vervoer, door allerlei landschappen, waar we veel mensen hebben ontmoet. Ik weet nog goed hoe overweldigend het was om daar aan te komen. Eerst valt de klamme warme lucht over je heen, vervolgens ruik je allerlei vreemde geuren. Het stinkt vaak enorm in India, alle geuren zijn er uitvergroot. Hier in Nederland ruik je nog wel eens een vuilnisbak, maar dat is niets vergeleken bij daar. Ook wierrook ruik je er overal. Ze gebruiken het daar heel veel, vanwege de religie, maar ook om stank te verdrijven.

Een herinnering in de vorm van een geur... 
Ja, geuren kunnen je terugbrengen naar een bepaalde plek, ver weg, lang geleden. Dit kistje heb ik alweer elf jaar, maar ik denk nog steeds gelijk aan die eerste reis met mijn vrouw naar India als ik de wierrook ruik.

Waarom wil je het eigenlijk weggeven?
Ach, we hebben wel meer tastbare herinneringen, ik kan het missen. Ik hoop dat de ontvanger er plezier aan beleeft, om iets te ruiken waar een verhaal achter steekt. Misschien inspireert het een ander wel om ook te gaan reizen. Ik kan dat van harte aanbevelen. Je leert mensen kennen die in totaal andere leefomstandigheden ook gelukkig zijn. Ik heb erdoor geleerd minder snel op mijn vooroordelen af te gaan. Iedereen heeft zijn eigen verhaal. Ik hoop trouwens dat mensen die nog vooroordelen hebben over Noord, eens het pontje pakken en met iemand een praatje aanknopen. Dan kunnen ze zien en horen hoe mooi het het is om hier te wonen.