zaterdag 9 oktober 2010

Ihsaan geeft



“Als je veel hebt, is het goed om te delen met mensen die minder hebben” 

Wie? Ihsaan (26)
Woont? Distelweg, Van der Pekbuurt
Dagelijkse bezigheid? sporten, ’s ochtends tv kijken en koffie drinken, Nederlandse les, koken, huishouden, werken als schoonmaakster
Krijgt? Een zelfgetekende strippagina van Imre
Geeft? Zelfgebakken koekjes

Hoe ben je in Noord terecht gekomen? 
Ik ben zes jaar geleden uit Marokko naar Nederland verhuisd en bij mijn man hier ingetrokken. We zijn nu acht jaar getrouwd, hij zag me met mijn vriendinnen en heeft me toen ten huwelijk gevraagd. Mijn vader vroeg of ik ook wilde. Ik mocht kiezen en ik zei ‘ja’.

Hoe bevalt het in Nederland?
Ik vind Amsterdam mooi, alleen wel heel druk. Al is Noord wel weer rustig. De eerste jaren hier waren heel moeilijk. In Marokko woonde ik in een groot huis met al mijn familie, hier gaat mijn man naar zijn werk en mijn dochter naar school. Ik kende helemaal niemand en sprak de taal niet. Ik vond dat echt zwaar, werd er ziek van. Maar nu gaat het beter. Ik leer Nederlands, ben elke dag aan het sporten en wil meer gaan werken.

Is Noord een gezellige wijk? 
Het is wel veranderd. Oude buren zijn weggegaan en de nieuwe buren hebben een tijdelijk contract, tot de woningbouw-vereniging de huizen hier gaat verbouwen. Met de oude buren had ik meer contact, we dronken thee samen, we kenden elkaar. Ik heb wel een Marokkaanse vriendin aan de overkant, en ken nog meer vrouwen hier in de straat. Dat is wel gezellig.

Wat geef je weg?
Een schaal koekjes. Ik houd heel erg van koken, vind het heel leuk om elke dag iets lekkers te maken. Ik probeer ook vaak nieuwe dingen, ik heb een aantal Marokkaanse kookboeken. Dit is cake gemaakt van griesmeel en speciale koekjes voor de ramadan, ‘vakas’. Ik heb een grote stapel gebakken, ook voor mijn vriendinnen.

Is er een speciale reden dat je het aan je buren wilt geven?
In Marokko is het normaal dat je heel veel kookt en dat je de helft weggeeft aan iemand die bijvoorbeeld geen geld heeft om vlees of vis te kopen. Hier in Nederland kook ik ook vaak meer en geef een deel aan mijn vriendinnen, en zij geven vaak eten aan mij. Dat is leuk! Zo proef je dingen die je zelf niet kunt maken.

Heb je nog een boodschap voor je buren?
Ja, dat het leuk is om voor veel mensen te koken en eten aan elkaar te geven. Ik ken een Nederlandse vrouw aan de overkant die dat vroeger nooit deed, maar sinds wij haar een keer iets gaven, doet zij het ook altijd. Een hele oude Nederlandse vrouw die hieronder woonde kon niet veel meer, dus ik stofzuigde altijd voor haar, en mijn man klopte altijd aan om de vuilnis voor haar weg te brengen. Ik vind het normaal omdat te doen, gewoon mooi. Als je veel hebt, is het goed om te delen met mensen die minder hebben.