donderdag 7 oktober 2010

Imre geeft



“Die naam: Durexman. Ik schaam me er nu een beetje voor” 

Wie? Imre (21)
Woont? Spadinalaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? Nederlands studeren, speelt piano en keyboard in de rockband Circus Paranoia, striptekenen
Krijgt? Een vaasje en beeldje van Greet
Geeft? Een zelfgetekende strippagina

Je woont in een studentenhuis in Overhoeks... Waar kom je vandaan? 
Ik ben geboren in de Pijp, mijn ouders en mijn broertje wonen daar nog steeds. Via een vriend van me ben ik hier terecht gekomen. Hij kende de eigenaars van dit huis. We zitten hier tijdelijk, tot de zoon van die mensen op kamers gaat.

Klopt het dat veel Amsterdammers een vooroordeel hebben over Noord?
Het beeld dat veel mensen uit de Pijp hebben van Noord is niet heel positief. Dit stadsdeel lijkt een samenraapsel van totaal verschillende stukjes bebouwing. Oude dorpjes liggen tussen flats, sommige plekken zijn een beetje somber. Ik vind Mosveld niet erg gezellig. Laatst hoorde ik dat er iemand in elkaar was geslagen. Maar eigenlijk valt Noord me mee nu ik er woon. Bij het voetballen op het pleintje hierachter zie je veel spelende kinderen. Het is gezellig met het WK. Verder heb ik ook geen nare ervaringen met mensen. En steeds meer jongeren komen uit de stad naar bijvoorbeeld het NDSM-terrein en de Tolhuistuin als er festivals en optredens zijn. Het zijn onontdekte plekken en daarom juist leuk.

Wat geef je weg? 
Ik wilde eerst een cd weggeven van mijn rockband Circus Paranoia, maar die had ik hier niet meer liggen. In plaats daarvan geef ik een zelfgetekende en ingekleurde pagina uit het stripboek dat ik net afgemaakt heb en dat ik nu wil gaan laten drukken. Het verhaal is zo’n zestig pagina’s dik en gaat over Durexman, een held die de stad waarin hij woont beschermt. Hij vecht tegen spermacellen en ehm, zijn stad heet Clitoris City. Ik schaam me nu een beetje voor die namen. Ik ben aan die strip begonnen toen ik vijftien was, vond het toen grappig en wilde het gewoon wel afmaken omdat ik er zoveel energie in heb gestoken en die hele wereld bedacht heb. Ik vind het flauw tegenover mezelf om te moeilijk te doen over de humor die ik toen had. Maar ik hoop niet dat de buurvrouw die dit misschien krijgt erdoor beledigd is.

Is het je droom om striptekenaar te worden? 
Ik kan niet zo goed kiezen, er zijn veel dingen die ik leuk vind. Vroeger wilde ik altijd wel iets kunstzinnigs doen. Ik las veel strips en schreef ook veel verhalen. Ik ben Nederlands gaan studeren omdat me dat gewoon leuk leek. Maar ik ben nu ook heel veel met muziek bezig. Ik weet het gewoon nog niet helemaal. Misschien doe ik wel te veel dingen en moet ik kiezen, maar wat...

Is er een speciale reden dat je dít aan je buren wilt geven?
Het zegt wel iets over mij, over wat ik grappig vind. Het leek me gewoon persoonlijker om iets te geven dat ik zelf heb gemaakt, aan mijn buurtgenoten.