vrijdag 15 oktober 2010

Jopie geeft



“Mijn zus had dit altijd op tafel staan met feestjes”

Wie? Jopie (68)
Woont? Bundlaan, Overhoeks
Dagelijkse bezigheid? zes kleinkinderen “en ik deed tot voor kort altijd aan countrydansen, maar dat kan ik door mijn rug helaas niet meer”
Krijgt? Een zelfgekweekte komkommer van Steef
Geeft? Een schaaltje van haar overleden zus

Je bent een echte Van der Pekker? 
Ja, dat is mijn buurtje. Ik ben geboren en getogen in de Silenestraat, als jongste van zeven kinderen. Daarna woonden we aan de Hagendoornweg om de hoek. Met wastobbes vol spullen verhuisden we daarheen. Tot mijn achttiende heb ik er gewoond. Ik raakte zwanger, dus moest ik trouwen. Even hebben we in de Kinkerbuurt in West gewoond, maar zodra de nieuwbouw in Nieuwendam klaar was, zijn we snel teruggegaan naar Noord. Veel mooier hier!

Was je gehecht aan Noord, of is gewoon echt leuker?
De rust die je toen hier had die vond je nergens anders in Amsterdam. Het stadsdeel is wel erg veranderd, het is veel drukker nu. Het was veel dorpser, iedereen kende elkaar.

Je hebt een gedicht aan de muur hangen over het slechte imago van Noord. Terecht?
Dat imago stamt uit de tijd van Astendorp, denk ik. Dat was een heropvoedingsdorp hier in Noord. Als je daar opgroeide kwam je er bijna niet uit. Om zeven uur ’s avonds gingen de poorten dicht en kwam een maatschappelijk werker bij iedereen controleren of ze de plinten wel hadden afgestoft. Ik ken vrouwen die er vandaan komen, die hebben echt een trauma.

Wat geef je weg?
Een glazen schaaltje van mijn overleden zus. Ik heb het meegenomen uit haar huis, omdat ze het altijd op tafel had staan met feestjes. Ze hield van glaswerk dat glansde – ze had altijd een keurig netjes huis. Eigenlijk is het niet mijn smaak, maar ik kon het toch nooit wegdoen omdat het van haar was. We hadden een hele sterke band. Dit vind ik een mooie aanleiding om het door te geven.

Hadden jullie altijd gezellige feesten, met zo’n grote familie?
Ja, wat dat betreft is het wel jammer dat mensen tegenwoordig minder kinderen krijgen. Wij hebben een hele hechte familie, het is altijd gezellig als we bij elkaar zijn met zijn allen. De kleinkinderen gaan met elkaar om alsof ze elkaar dagelijks zien. Het zal de nestgeur wel zijn, de genen, waardoor ze het zo goed met elkaar kunnen vinden.

Als Van der Pekker die nu in Overhoeks woont... denk je dat die wijken meer met elkaar verbonden zullen raken?
Ja, dat denk ik wel en dat hoop ik ook. Mensen die zeggen dat er geen contact is tussen buren moeten daar zelf iets aan doen. Ik ken al veel mensen. Een buurvrouw uit de flat hiernaast en ik zwaaiden altijd naar elkaar vanaf het balkon en toen we elkaar tegenkwamen zijn we thee gaan drinken. Ik praat met iedereen op straat. Toen ik laatst in de Van der Pekstraat liep kwam ik een oud vrouwtje tegen dat haar stoepje veegde en klaagde over de troep. Ik zei tegen haar: het moet weer netter worden op straat. Daar kunnen we samen voor zorgen.