woensdag 13 oktober 2010

Steef geeft



“Het is een heel goed idee om een moestuin achter je huis te beginnen” 

Wie? Steef (26)
Woont? Jasmijnstraat, Van der Pekbuurt
Dagelijkse bezigheid? werkzaam als kunstenaar, geeft videoworskshops, in de tuin werken, “verder van alles”
Krijgt? Een groene ketting van Pien (“ik geef hem aan mijn vriendinnetje”)
Geeft? Een versgeplukte, zelfgekweekte komkommer

Hoe ben je uit je geboorteplaats Dordrecht in Noord terecht gekomen? 
Puur toeval. Ik wilde naar Amsterdam voor de kunst. Via via kreeg ik het emailadres van Chris Keulemans van de Tolhuistuin, omdat hij tijdelijke woningen aan kunstenaars mocht toewijzen in Noord. Ik was nog nooit in het stadsdeel geweest, maar eigenlijk was het precies de plek die ik zocht. Ik vind het prettig om in het centrum rond te fietsen, maar tegelijkertijd trekt het me om in een soort dorp te wonen. Want daar lijkt het natuurlijk op. Weinig winkels, het contact met je buren, het feit dat je een tuin hebt. Ik had niet gedacht dat dit bestaat in Amsterdam, zó dicht bij het centrum.

Klopte je eerste indruk van Noord?
Het leek echt een dorp. Maar nu ik er woon zie ik dat bijvoorbeeld veel mensen een uitkering hebben. Dat past bij de stad. Noord is een beetje een rotzooitje, een plek in een overgang. Steeds meer mensen trekken uit de Van der Pekbuurt weg omdat het gerenoveerd gaat worden. De lege huizen en kaalgestripte achtertuinen geven wel een beetje een achterbuurtgevoel, maar tegelijkertijd heb ik nog nooit een aanvaring gehad. Ik voel me helemaal veilig.

Wat geef je weg?
Een zelfgekweekte komkommer, die ik zometeen voor je van de plant in de achtertuin ga plukken. Een verse smaakt toch heel anders dan die in de winkel. Ik heb ergens gelezen dat heel veel suikers in de groente al een paar uur na het oogsten worden omgezet in zetmeel. Daarom is echt verse groente veel zoeter.

Wat zegt deze komkommer over jou?
Ik vind het fijn om in de stad te wonen omdat ik alles bij de hand heb, het betekent vrijheid voor me. Maar ik houd ook van de natuur. Mijn ouders hebben een huis in Frankrijk, daar zijn geeft rust. Net als in de tuin werken, iets wat ik doe sinds ik hier woon. Ik heb alle boeken gelezen die ik kon vinden over het onderwerp, ben allerlei planten gaan kweken achter mijn huis. Dit jaar was voor mij echt een snelcursus tuinieren. Het is een wezenlijk onderdeel van mijn dagelijkse routine geworden. Tuinieren en kunstenaar zijn: die combinatie past bij me. Toen ik daar achter kwam, was dat echt zo’n eureka-moment.

Is er een speciale reden dat je een komkommer aan je buren wilt geven?
Ik wil laten zien dat het een heel goed idee is om een moestuin achter je huis te beginnen. Als ik hier door het gangpad loop, valt me op wat voor troep het in veel tuinen is. Er staan afgebrande brommers en rotzooi. Terwijl het zo makkelijk en leuk is. Neem de courgette, je plant een zaadje en het groeit als kool. Heel handig als je weinig geld hebt, en het is nog gezond en lekker ook!