dinsdag 19 oktober 2010

Ralph geeft



“Ik ben altijd gek geweest op materialen die heel moeilijk zijn om te bewerken”

Wie? Ralph (47)
Woont? Kromme Distelstraat, Disteldorp
Dagelijkse bezigheid? Runt het bedrijfje ´The Interiors´dat internationaal handelt in antieke textiel, maakt zelf exclusieve kussens van luxe, antiek textiel
Krijgt? Foto gemaakt in Kenia door Manon
Geeft? Een zelfgemaakt kussen

Je bent Amerikaans… Wat bracht je naar Noord?
Ik kwam 25 jaar geleden naar Amsterdam voor de liefde en ben blijven hangen. Met mijn huidige vriend Kees ben ik uit de stad naar Noord verhuisd, vooral om praktische redenen. We hebben honden en een auto en het is hier betaalbaar. Zo houden we veel vrijheid om te doen wat we leuk vinden. Na jaren in een huurwoning te hebben gezeten achter het BovenIJ Ziekenhuis, hebben we dit huisje in Disteldorp gekocht. We willen wel iets groters, maar het is niet zo makkelijk iets goeds en betaalbaars te vinden in Amsterdam.

Zou je hier in Noord willen blijven? 
Op zich wel, het is best leuk hier en met de nieuwbouw aan de IJ-oever knapt het ook wel op. Ik heb voor mijn textielbedrijf een winkelpand aangeboden gekregen in de Van der Pekstraat, ik moet zien wat daaruit komt. Het is goed dat ze het plan hebben om er weer een winkelstraat van te maken, maar ik vind wel dat Ymere daar nog iets meer in mag investeren om het écht tot een succes te maken.

Wat geef je aan je buurman of -vrouw?
Een kussen dat ik zelfgemaakt heb van Franse velours en gerestaureerde Franse tapisserie uit 1850. Dit kussen is een goed voorbeeld van wat ik leuk vind: het combineren van oud en nieuw. En het leuke en bijzondere van de tapisserie is dat de kleuren nog heel sterk zijn. Het kussen is afgewerkt met gouddraad uit dezelfde periode.

Het klinkt als een kostbaar cadeau… 
Ja, dat is het ook wel. Ik heb hier zeker een week aan gewerkt. Ik ben altijd gek geweest op materialen die heel moeilijk zijn om te bewerken. Je kunt het niet met de naaimachine naaien, daar is het te dik voor. Op mijn studie meubel maken en stofferen zeiden docenten tegen me: waarom maak je het jezelf zo moeilijk? Maar ik wist toen al dat ik altijd alleen maar met dit materiaal zou willen werken. De rijke uitstraling vind ik gewoon heel aantrekkelijk.

Vind je ‘t niet moeilijk om dit weg te doen? 
Af en toe moet je gewoon iets weggeven. Er zijn zoveel mensen die mij met van alles helpen. Zo ken ik een paar oude dames die ik tijdens het uitlaten van de honden heb ontmoet en die me van alles hebben geleerd over textiel. Ik heb wel eens een werkje meegenomen naar het park, waar één van hen een rits voor me heeft ingezet!

Waarom wil je dit kussen aan je buren geven? 
Omdat het voor mij waardevol is. Ik denk dat de ontvanger dit niet verwacht, dat vind ik leuk. En het is mooi om te laten zien dat er mensen in Noord wonen die goed bezig zijn.